Sociaal-emotioneel leren
Rots en Water vergroot de communicatie- en sociale vaardigheden en het welzijn van kinderen. Het voorkomt en/of vermindert daarnaast sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting, meeloopgedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Rots en Water wordt beschouwd als een weerbaarheids-programma en anti-pest-programma. Er wordt op een psychofysieke manier gewerkt. Psychofysiek werken betekent dat via een actieve, fysieke invalshoek sociale-, communicatieve- en confrontatievaardigheden worden aangeleerd. Spel en fysieke oefeningen worden voortdurend afgewisseld door momenten van zelfreflectie, kringgesprek en gecompleteerd door het maken van verwerkingsopdrachten.
Rots staat voor stevigheid, weten wat je wilt, opkomen voor jezelf of voor een ander, maar kan ook starheid veroorzaken en te heftige reacties. Water is meer communicatief, inleven in een ander, onderhandelen, vrienden maken, contact maken, maar kan ook te meegaand zijn en geen grenzen kunnen stellen. Beide begrippen hebben dus sterke en zwakke kanten. De bedoeling is om van beide het goede te gebruiken.
Door de training van Rots en Water leren kinderen zichzelf vertrouwen. Hun zelfbewustzijn is na de training groter, ze weten hoe ze 'nee' kunnen zeggen. Niet alleen door juist stemgebruik, maar ook houding en ademhaling zijn belangrijk om de juiste boodschap uit te stralen. Andere kinderen ondervinden door de training dat ze de keuze hebben om na te denken voordat ze handelen. Ze leren hun impulsen te beheersen. Rots en Water wordt bij ons op school niet alleen ingezet tijdens de gymlessen, maar ook in de reguliere lessen in de klas of tijdens het buiten spelen op het schoolplein.